14. august til 13. september 2020
Inger Houbak, Søren Friis og Stine Skytte
Enhver indlæring, udforskning og undersøgelse baserer sig på gentagelse. Vi gentager ord til vi lærer dem, vi gentager lege, bevægelser, lyde, smage og meget mere. Det er sådan vi lærer os selv og verden at kende.
Vi arbejder i tre forskellige medier og mange forskellige materialer, men har alle i mange år arbejdet med gentagelsen som kunstnerisk metode, som vores værktøj.
At gentage gennemsyrer vores individuelle valg af former, motiver, tilgang til det kunstneriske arbejde og som en del af vores arbejdsgang.
Resultatet af vores arbejde er alsidigt. Udstillingen rummer malerier, arbejder på papir, skulpturer i forskellige materialer, vævninger og små møbler. Muligvis afslører værket umiddelbart fascinationen af gentagelsen, andre gange tager det længere tid at forstå hvad det er, som er gentaget, og hvordan.
De store maleri gengiver naturmotiver, mønstre, krukker og løsrevne blomster og afblomstrede valmuer. Billedkunstner Inger Houbak baserer ofte sine værker på ét eller flere fotografier. Motiverne opnår det ønskede udtryk ved at klippe, repetere, spejle og sample forskellige motiver. Stemningerne er meditative og melankolske, landskabet findes og samtidig er det ikkeeksisterende, rum findes og samtidig er de ugennemtrængelige og i foruroligende forandring og romantisk forfald. Rum og overflader smyger sig ind og ud af hinanden, farverne skaber perspektiv for atter at pointere malefladen. Geometriske former omringer organiske og skaber både kontraster og helheder i en æstetisk fantasi mellem drøm og virkelighed.
Billedkunstneren Søren Friis’ skulpturer er bygget op af enkelte geometriske former, der gentages og gentages til disse gådefuldt og drillende danner nye helheder, der trods deres forholdsvis simple opbygning udvikler sig til komplekse skulpturer, der kan betragtes fra mange vinkler og altid danner nye linjer, flader, rammer og åbninger. Som ugennemskuelige evighedsforløb gentager og forbinder linjerne sig med hinanden og skaber konstruktive forløb, der ofte hverken ejer en begyndelse eller en slutning. De åbninger materialet omfavner giver nye synsvinkler til de omgivne rum og til værkerne på væggene. Tilfældige ud- og indsyn fragmenterer omgivelserne og danner nye udsigter, nye kombinationer og nye muligheder.
Designer Stine Skyttes vævede billeder og stoffet til de små møbler udforsker lineære og vertikale striber, forskellige garntyper og farver. Variationerne krydsbefrugter hinanden og forholder sig til fladen, rytmen, tråden og rummet. Selve vævearbejder er en lang gentagelse af samme bevægelser om og om igen. Her er gentagelsen en ubrydelig del af arbejdets processen. Farverne i striberne på de små sidde møbler er afstemt i forhold til malerierne af de afblomstrede valmuer. Puderne leverer mobile synspunkter, som udstillingsgæsten kan sidde på og flytte rundt med efter behov. Kroppen er den agerende part, der bevæger sig hen til malerierne og skulpturerne, og som vender hovedet og retter øjnene mod objekterne. På puderne kan kroppen hvile og overgive sig til oplevelsen af puden selv, de øvrige værker og af rummet og stedet.
Du bestemmer selv, hvad du vil se på og hvorfra.