Sport Action
I denne kategori handler det om fotografens hårde arbejde; den utrættelige indsats kamp efter kamp, løb efter løb; tålmodighed til at være parat hele tiden; erfaring til at placere sig det rigtige sted og have styr på udstyret – og så en lille portion held. Så meget skal der til før, man fanger det splitsekund, der giver et vinderfotografi som Lars Møllers. Dommerne understregede desuden, at det udover sin klare sportslige kvalitet også er et smukt billede, der har meget at give af. For jo mere man kigger på detaljerne, desto flere spørgsmål dukker der op: Hvor er fx den anden cykel blevet af? Jacob Ehrbahn bliver belønnet med en flot andenplads for sin velredigerede serie om mænd og mudder. Han har tydeligvis selv stået i søle til knæene for at komme helt tæt på de løbende drengerøve, og dommerne følte sig bragt så langt ind i historien, at de næsten kunne mærke den våde jord på deres eget tøj. De fandt desuden, at serien har et godt forløb, hvor fotografen elegant er undgået at falde i fælden med at medtage for mange billeder, der tynger uden at bidrage med noget nyt.Sport reportage
Carsten Snejbjerg har været en tur i Indien og er vendt hjem med så smukke billeder fra et helt fremmed og fascinerende univers, at dommerne uden at tøve belønner dem med en førsteplads i denne kategori. Serien er stilsikker, velkomponeret og ikke mindst velredigeret. Den viser en verden langt fra vores, der indbyder til nysgerrighed og undren over sportsgrene, vi finder lige så mærkelige som andre kulturer sikkert finder nogle af vores. Miriam Dalsgaard har bevæget sig ind i en sportsgren, der nok er ganske velkendt men ikke desto mindre fascinerende og i denne sammenhæng alligevel også har et lille twist. Dommerne giver serien en flot andenplads for sin gennemførte og vellykkede ide, hvor fotografen til fulde udnytter, at netop disse dansere både elsker og fuldt ud forstår at posere. Alle parrene gør alt rigtigt på billederne, og de gør det med så meget glæde og stolthed, at man smiler med dem. Det er en serie, som bevæger sig væk fra den forventede kliché om sex og krop i dans, og så alligevel forstår at sætte kroppen helt præcist i centrum i en sportslig sammenhæng.Reportage udland
Mads Nissens serie fra Brasilien satte sig på dommernes nethinde, lige fra de så den første gang og blev en soleklar vinder. Billedsproget er på én gang traditionelt og overraskende, det er drømmende visse steder men benytter samtidig en teknik, der giver tempo og variation. Serien er på otte billeder, men der er ikke ét for meget. Den bevæger sig forskellige rytmer, så det bliver aldrig monotont. Historien er rigtig godt fortalt og vidner om en fotograf, der formår at være tilstede i et kompliceret miljø, som man ikke bare lige vader ind i. Lea Mailandt Mathiesens serie fra det kriseramte USA, belønnes med en andenplads i denne kategori og repræsenterer et andet yderpunkt, når det drejer sig om at fortælle en historie. Her formår fotografen at bevæge sig helt ud i et eksotisk territorium, set med danske øjne, og samtidigt helt ind i den mest intime familiesfære. Hvor det sort/hvide forstærker effekten i vinderserien, forstærker farverne her det grimme og usunde liv. Farverne kommer med andre ord til deres ret i denne nærværende serie, der i følge dommerne ikke havde fungeret, hvis den var forsøgt løst med æstetik for øje.Åben klasse
Her var endnu en kategori, hvor dommerne havde rigtig mange gode billeder at vælge i mellem. Men begge præmierede serier understreger endnu en gang, at det ikke er nødvendigt at rejse udenlands for at skabe spændende og vindende reportager. Kristian Djurhuus vinder for sin farvestrålende og livsglade serie, der får noget så velkendt som vores alle sammens Dyrehavsbakke til at fremstå eksotisk. Der er godt med humor og et drys tragikomik i billederne, som rammer det folkelige, der netop er Bakkens sjæl. Farverne er festlige og tivoliagtige og understreger dermed selve emnet. Lige så tætte og folkenære billederne er i vinderserien, lige så øde og ensomme er de i Peter Hove Olesens serie om de hjemløse i København, som bliver belønnet med en 2.plads. De mennesketomme gader og pladser, understreger her ensomheden og lægger dermed endnu et lag på den fortalte historie. Ved at overlade hele pladsen i billedet til de hjemløse, fornemmer man, at de er fotograferet med respekt. Fotografen forstår desuden at holde fast i sit modige og stilsikre koncept, der ikke forfalder til klicheer.Multimedia
Begge vinderne i denne kategori har sat klimaet på dagsordenen, men de to produktioner er vidt forskellige. Steven Achiam og Anders Birch belønnes med en 1.plads for deres produktion ”Face the Climate”. Udover de mange flotte billeder og lidt utraditionelt fortalte historier, lagde dommerne vægt på, at dette site udnytter mediets muligheder fuldt ud. Det er opbygget som en non-linear fortælling, der giver brugere chancen for at vælge mellem et hav af muligheder. Der står dygtige fotografer bag og artiklerne er skrevet af folk, der ved, hvad de taler om. I den anden ende af skalaen og i stærk kontrast til vinderen, finder man ”Landet der drukner” af Jonathan Bjerg Møller. Sitet er så enkelt, at det grænser til det primitive. Men de 6 film er på et fotografisk højt niveau, de er meget informative og ikke mindst fængslende. Dommerne beundrede det store arbejde, der helt tydeligt ligger bag det omfattende projekt og den grundighed, som fotografen har udvist i selve formidlingen af informationerne om Bangladesh.Audio slideshow
Peter Hove Olesens historie ”Paradise” fra den thailandske ferieø Phuket er sanselig, ”så det vil noget”, som dommerne udtrykte det. Den starter på den pæne forside af paradiset, men fortsætter og viser os, hvordan bagsiden ser ud, når natten falder på. Den er fotografisk overlegen, suveræn på det tekniske niveau og leger sikkert med sine effekter – alt i mens den viser vejen til en ny måde, at fortælle historier på. Andenpladsen får Christian Als for sin rørende fortælling fra Gaza. Den er fokuseret, nær og med et godt forløb. Selvom den er mere traditionel i sine virkemidler, fandt dommerne, at det er den bedst fortalte historie af alle indsendte i denne kategori, samt at den leverer en præcis og rammende beskrivelse af, hvad det vil sige at leve på et så miserabelt sted.
Dommerne i år for stillfoto var Linda Henriksen, fotograf på Berlingske Tidende, Teit Hornbak, nyhedschef på Polfoto og Espen Rasmussen, billedchef på Verdens Gang i Norge. Juryen, der bedømte de indsendte tv-indslag og multimedieproduktioner, bestod af Sofus Comer, freelance fotojournalist og webdesigner , Mikkel Hertz, kanalchef TV2 News samt Troels Sørensen, Tv-fotograf, East Production.
Udstillingen vises på Det Nationale Fotomuseum indtil den 17.april.
Derudover åbner udstillingen snart på Museet for Fotokunst, Brandts i Odense og kommer derefter på rundtur i hele Danmark.
Yderligere information kan hentes på www.pressefotografforbundet.dk
Sport Action
I denne kategori handler det om fotografens hårde arbejde; den utrættelige indsats kamp efter kamp, løb efter løb; tålmodighed til at være parat hele tiden; erfaring til at placere sig det rigtige sted og have styr på udstyret – og så en lille portion held. Så meget skal der til før, man fanger det splitsekund, der giver et vinderfotografi som Lars Møllers. Dommerne understregede desuden, at det udover sin klare sportslige kvalitet også er et smukt billede, der har meget at give af. For jo mere man kigger på detaljerne, desto flere spørgsmål dukker der op: Hvor er fx den anden cykel blevet af? Jacob Ehrbahn bliver belønnet med en flot andenplads for sin velredigerede serie om mænd og mudder. Han har tydeligvis selv stået i søle til knæene for at komme helt tæt på de løbende drengerøve, og dommerne følte sig bragt så langt ind i historien, at de næsten kunne mærke den våde jord på deres eget tøj. De fandt desuden, at serien har et godt forløb, hvor fotografen elegant er undgået at falde i fælden med at medtage for mange billeder, der tynger uden at bidrage med noget nyt.
Sport reportage
Carsten Snejbjerg har været en tur i Indien og er vendt hjem med så smukke billeder fra et helt fremmed og fascinerende univers, at dommerne uden at tøve belønner dem med en førsteplads i denne kategori. Serien er stilsikker, velkomponeret og ikke mindst velredigeret. Den viser en verden langt fra vores, der indbyder til nysgerrighed og undren over sportsgrene, vi finder lige så mærkelige som andre kulturer sikkert finder nogle af vores. Miriam Dalsgaard har bevæget sig ind i en sportsgren, der nok er ganske velkendt men ikke desto mindre fascinerende og i denne sammenhæng alligevel også har et lille twist. Dommerne giver serien en flot andenplads for sin gennemførte og vellykkede ide, hvor fotografen til fulde udnytter, at netop disse dansere både elsker og fuldt ud forstår at posere. Alle parrene gør alt rigtigt på billederne, og de gør det med så meget glæde og stolthed, at man smiler med dem. Det er en serie, som bevæger sig væk fra den forventede kliché om sex og krop i dans, og så alligevel forstår at sætte kroppen helt præcist i centrum i en sportslig sammenhæng.
Reportage udland
Mads Nissens serie fra Brasilien satte sig på dommernes nethinde, lige fra de så den første gang og blev en soleklar vinder. Billedsproget er på én gang traditionelt og overraskende, det er drømmende visse steder men benytter samtidig en teknik, der giver tempo og variation. Serien er på otte billeder, men der er ikke ét for meget. Den bevæger sig forskellige rytmer, så det bliver aldrig monotont. Historien er rigtig godt fortalt og vidner om en fotograf, der formår at være tilstede i et kompliceret miljø, som man ikke bare lige vader ind i. Lea Mailandt Mathiesens serie fra det kriseramte USA, belønnes med en andenplads i denne kategori og repræsenterer et andet yderpunkt, når det drejer sig om at fortælle en historie. Her formår fotografen at bevæge sig helt ud i et eksotisk territorium, set med danske øjne, og samtidigt helt ind i den mest intime familiesfære. Hvor det sort/hvide forstærker effekten i vinderserien, forstærker farverne her det grimme og usunde liv. Farverne kommer med andre ord til deres ret i denne nærværende serie, der i følge dommerne ikke havde fungeret, hvis den var forsøgt løst med æstetik for øje.
Åben klasse
Her var endnu en kategori, hvor dommerne havde rigtig mange gode billeder at vælge i mellem. Men begge præmierede serier understreger endnu en gang, at det ikke er nødvendigt at rejse udenlands for at skabe spændende og vindende reportager. Kristian Djurhuus vinder for sin farvestrålende og livsglade serie, der får noget så velkendt som vores alle sammens Dyrehavsbakke til at fremstå eksotisk. Der er godt med humor og et drys tragikomik i billederne, som rammer det folkelige, der netop er Bakkens sjæl. Farverne er festlige og tivoliagtige og understreger dermed selve emnet. Lige så tætte og folkenære billederne er i vinderserien, lige så øde og ensomme er de i Peter Hove Olesens serie om de hjemløse i København, som bliver belønnet med en 2.plads. De mennesketomme gader og pladser, understreger her ensomheden og lægger dermed endnu et lag på den fortalte historie. Ved at overlade hele pladsen i billedet til de hjemløse, fornemmer man, at de er fotograferet med respekt. Fotografen forstår desuden at holde fast i sit modige og stilsikre koncept, der ikke forfalder til klicheer.
Multimedia
Begge vinderne i denne kategori har sat klimaet på dagsordenen, men de to produktioner er vidt forskellige. Steven Achiam og Anders Birch belønnes med en 1.plads for deres produktion ”Face the Climate”. Udover de mange flotte billeder og lidt utraditionelt fortalte historier, lagde dommerne vægt på, at dette site udnytter mediets muligheder fuldt ud. Det er opbygget som en non-linear fortælling, der giver brugere chancen for at vælge mellem et hav af muligheder. Der står dygtige fotografer bag og artiklerne er skrevet af folk, der ved, hvad de taler om. I den anden ende af skalaen og i stærk kontrast til vinderen, finder man ”Landet der drukner” af Jonathan Bjerg Møller. Sitet er så enkelt, at det grænser til det primitive. Men de 6 film er på et fotografisk højt niveau, de er meget informative og ikke mindst fængslende. Dommerne beundrede det store arbejde, der helt tydeligt ligger bag det omfattende projekt og den grundighed, som fotografen har udvist i selve formidlingen af informationerne om Bangladesh.
Audio slideshow
Peter Hove Olesens historie ”Paradise” fra den thailandske ferieø Phuket er sanselig, ”så det vil noget”, som dommerne udtrykte det. Den starter på den pæne forside af paradiset, men fortsætter og viser os, hvordan bagsiden ser ud, når natten falder på. Den er fotografisk overlegen, suveræn på det tekniske niveau og leger sikkert med sine effekter – alt i mens den viser vejen til en ny måde, at fortælle historier på. Andenpladsen får Christian Als for sin rørende fortælling fra Gaza. Den er fokuseret, nær og med et godt forløb. Selvom den er mere traditionel i sine virkemidler, fandt dommerne, at det er den bedst fortalte historie af alle indsendte i denne kategori, samt at den leverer en præcis og rammende beskrivelse af, hvad det vil sige at leve på et så miserabelt sted.
Dommerne i år for stillfoto var Linda Henriksen, fotograf på Berlingske Tidende, Teit Hornbak, nyhedschef på Polfoto og Espen Rasmussen, billedchef på Verdens Gang i Norge. Juryen, der bedømte de indsendte tv-indslag og multimedieproduktioner, bestod af Sofus Comer, freelance fotojournalist og webdesigner , Mikkel Hertz, kanalchef TV2 News samt Troels Sørensen, Tv-fotograf, East Production.
Udstillingen vises på Det Nationale Fotomuseum indtil den 17.april.
Derudover åbner udstillingen snart på Museet for Fotokunst, Brandts i Odense og kommer derefter på rundtur i hele Danmark.
Yderligere information kan hentes på www.pressefotografforbundet.dk
|