PORT 2010

16. okt. – 21. nov.

CONTEMPORARY ART FESTIVAL

Bernt Petersen byder velkommen. Gitte Ørskov i baggrunden th.

Gitte Ørskov åbner    udstillingen. I baggrunden tv. Rasmus Albertsen og til højre Jonas Pihl og Henrik Godsk

Fernisering

Det spredte papir leder os op til Rasmus Albertsens “Arcive”

Rasmus Albertsen

Hidden Places – Pihl & Godsk

Udstillingen Hidden Places – Pihl & Godsk er en del af den regionale kunstfestival Port 20:10. Festivalen fokuserer på publikum som en aktiv medspiller i oplevelsen af kunsten.
Udstillingen åbnes af Gitte Ørskov, der er direktør for Kunsten (tidligere Nordjyllands Kunstmuseum), og byder på malerier, skulpturer, objekter og installationer af kunstnerne Jonas Pihl og Henrik Godsk. Jonas Pihl dimitterede fra Det Kongelige Kunstakademi i 2008 og har udstillet mange steder nationalt såvel som internationalt – bl.a. på Black & White Gallery i New York. Henrik Godsk debuterede på Kunstnernes Påskeudstilling i 2002 og har siden den spæde start deltaget i diverse udstillinger på gallerier og andre udstillingssteder. Begge kunstnere er repræsenterede i offentlige og private samlinger.
Port 20:10 er den største kunstfestival i Nordjylland nogensinde og byder på et bredt spektrum indenfor samtidskunsten med nogle af de bedste danske kunstnere og internationale spydspidser.

Henrik Godsk

Renæssancearkitektur, det barokke og konstruerede scenerier
Den første gang de to kunstnerne så udstillingslokalerne på Det Gamle Rådhus udbrød Jonas Pihl følgende: ”disse lokaler er meget dominerende – nærmest dikterende”. På udstillingen har de to kunstnere valgt at lade de renæssanceinspirerede rum fungere som betydningsgivende rammer, der er med til at binde værkerne sammen. De har således ladet sig ”diktere” af stedets ånd.
Dette kommer først fremmest til udtryk i selve installeringen og præsentationen, men også i udførelsen af de enkelte værker. Begge opererer med direkte referencer til bygningens arkitektur, og klassiske kunstneriske greb fra renæssancen og den senere barok parafraseres og dekonstrueres.
Hos Jonas Pihl inviteres man indenfor i en verden, hvor illusionistiske og reelle rum vokser ud og ind af hinanden. En iscenesat verden, hvor gardinet, som vi kender det fra barokken, bliver skubbet til side for blot at afsløre et nyt gardin – en ny verden.

De tre rum
De tre udstillingsrum på Det Gamle Rådhus får under udstillingen følgende titler: Salonen, Skulpturparken og Arenaen. I Salonen ophænges en traditionel salonophængning med malerier i varierende formater, der kommer til at dække lokalets ene væg. I Skulpturparken, der udgør det største rum, installeres malerier på sokler og i relieflignende rammer samt objekter og skulpturer. Alle værkerne placeres på gulvet. Og i det sidste rum, Arenaen, udgøres værkdelen af en stor cirkulær ruminstallation med skulpturer og spejlvægge.
De tre rum lægger op til forskellige publikumsoplevelser. Salonen byder på en komprimeret billedflade, der kan opleves fra én beskuerposition, i Skulpturparken bevæger man sig i en salgs ”mellemrum” mellem de plane og de rumlige værker, der relaterer til hinanden, og i udstillingens sidste rum bliver man i bogstaveligste forstand inviteret ”ind i Arenaen”.

archive
Videoen Archive iscenesætter en Sisyfosfortælling i et surreelt, Kafka-lignede kontorunivers med arkivskabe, trapper og papir, der flyver omkring. Her er en ældre kvinde endeløst i gang med at flytte papir frem og tilbage og op og ned ad trapper, mens en anden kvinde er i færd med at aflytte radioens ubegribelige støjsignaler. Albertsen arbejder med en form for tomgangsfortællinger, hvor logikken sættes ud af spillet for at give rum til den sært tillokkende fascination af alt det, vi ikke helt forstår.
Som det ofte er tilfældet hos kunstneren præsenteres videoen installatorisk. I udstillingsrummet på Thisteds Gamle Rådhus ligger store mængder af papir fremme, mens selve “filmlærredet” ligeledes består af masser af A4 ark.

Kunstnerprofil
Rasmus Albertsen (f. 1977).
Uddannet på Umeå Konsthögskola, Sverige. Arbejder hovedsageligt med installatoriske videoværker, hvor hans forkærlighed for sureelle og groteske scenarier kommer til syne. Albertsen søger at fremkalde stemningsfulde forløb, der befinder sig hinsides fornuften. Målet er at skabe forundring og berøre publikum mentalt såvel som fysisk.

Rasmus Albertsen er sponsoreret af redoffice

Rasmus Albertsen: “Arcive” rummet

Ferniseringsgæster

Henrik Godsk

Jonas Pihl

Jonas Pihl

Henrik Godsk

Jonas Pihl

Jonas Pihl

Henrik Godsk
“Arenaen”

Henrik Godsk
“Arenaen”