Birte Ohsten og Lisbeth Nielsen

20. aug. – 18. sep.

Birte Ohsten:  Maleri og akvarel
Lisbeth Nielsen: Skulptur og tegning

Udstillingen består af Birte Ohstens nyere malerier og akvareller i impressionistisk stil med stor vægt på lys og farve. Lisbeths Nielsens skulpturer er på samme måde som Ohstens malerier i mere eller mindre grad detaljerede, men altid med blik for det essentielle i figuren
og uden overflødige detaljer.Begge kunstnere var til stede ved ferniseringen.Udstillingen åbnedes af museumsleder Jytte Nielsen
 

 

 

 
 

  Birte Ohsten

Uddannet Kunstakademiets Malerskole Kbhvn.
Elev af professor S. Hjorth Nielsen, 1958-65

 

Birte Ohsten skriver på sin hjemmeside:

Oliemaleri:
På Kunstakademiet malede jeg oliemaleri – det var starten hvor det tog fat at kende olien. Og det har jeg fortsat med til nu. På akademiet malede jeg dagligt model, portræt eller opstillinger.

Siden blev det i 70erne landskabet, naturen som optog mig – naturen er min igangsættende inspirationskilde til maleriet. Derfor maler jeg meget ude i det fri. Jeg maler også på længere rejser. Det er lyset, farver, der fascinerer mig. Så man kan sige, at Thy, Stenbjerg er mit atelier. Her opholder jeg mig en stor del af året.

Akvarel
Akvarellen har jeg dyrket siden min tidligste ungdom. At male ude i naturen er til stadighed en inspirationskilde for mig. Jeg går ud fra noget, jeg ser. At sidde ved jorden et rart sted og fordybe sig i lysets skiften, skyernes bevægelser, de nære ting ved jorden og se ud i landskabet. Så maler jeg på stedet.

 http://www.kdsurf-foto.dk/bo  (se billeder mm. på Birte Ohstens hjemmeside)

 

 

Lisbeth Nielsen

er repræsenteret på en lang række af landets museer og offentlige institutioner og har solgt til Statens Kunstfond og Ny Carlsberg Fondet. I juni 2011 blev der ved Harboøre Kirke opsat tre skulpturer af Lisbeth Nielsen, indkøbt af Ny Carlsberg Fondet.

 

 

Poul Vad skriver om Lisbeth Nielsen skulpturer:Lisbeth Nielsens skulpturer er levende på en fyndig måde, som er usædvanlig og giver hende en særstilling i nutidig dansk skulptur.
Hendes figurer, der står eller kryber sammen, lever kroppens liv som et eventyr, som om der i de enkleste gestus og drejninger ligger et latent drama eller en uventet poesi, der har fundet sin egen forklarelse og sit maksimale udtryk i den skulpturelle form.For Lisbeth Nielsen er enhver krop en karakterrolle, så sandt som hvert menneskes karakter og identitet er indskrevet i kroppen og dens bevægelsesmønster.  Men ét er det virkelige menneske og dets virkelige krop, noget andet skulpturens kunstige menneske og kunstige krop, der skal rumme livets uden at imitere den.De fleste af Lisbeth Nilsens skulpturer er motivmæssigt ganske enkle : en stående mand eller kvinde, en stående model, en mor med barn, et sammenslynget par, en hugsiddende skikkelse er typiske eksempler – figurer taget lige ud af det levende liv.Og når jeg taler om at udtrykket drives til bristepunktet, har det ikke noget at gøre med det følelsesdyrkende eller ekstreme stillinger eller lignende –nej, alt synes tvært imod jævnt og ligetil. Men det er det spænd i formen, som kommer ind fra og forplanter sig ud i alle de planer, der bestemmer den og i alle de punkter, der afgrænser den, og som får den til at dirre i rummet og synes større end den er.POUL VAD http://www.lisbeth-skulptur.dk   (se cv og billeder på Lisbeths hjemmeside

 

     
     
     
 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *