Bjørn Søndergaard – retrospektiv

28. maj – 27. juni 2021
Fernisering fredag den 28. maj kl. 16 – 18
Åbningstider fredag 13 – 17, lørdag 11 – 13, søndag 13 – 16

Bjørn Søndergaard afholder Artist Talk tirsdag den 8. juni 2021 kl. 19.00 i udstillingslokalerne.

Foto: Pier Maria Andersen

Endelig, efter to udsættelser, kan Kunstforeningen Det Ny Kastet nu præsentere udstillingen BJØRN SØNDERGAARD  –  RETROSPEKTIV. 

Anledningen til udstillingen er, at Bjørn har rundet de 70, og kan se tilbage på et langt liv med kunstneriske aktiviteter. Bjørn har også været tilknyttet Kunstforeningen i alle år Kastet har eksisteret. Han var allerede inden den tid også en aktiv del af kunstlivet i Thy. Derfor var det også oplagt at bede ham udstille i forbindelse med kunstforeningens jubilæumsår 2019. Det bliver så i 2021 i stedet for.

Udstillingen viser værker fra de unge år frem til i dag. Den består af både skulpturer, malerier, assemblager og akvareller. Det er dog malerierne, der dominerer i det samlede udtryk på udstillingen.

Om sin metode siger Bjørn: Min metode er at sanse, samle og ordne. Alle sanser benyttes til at skabe et visuelt udtryk. Indtryk samles, skitseres, samles op og hjemtages. Jeg søger ikke, jeg finder. Skitser og ting ordnes og komponeres musisk til et maleri eller en skulptur, som rummer balance, lys og fortælling.

Selv om der er forberedende arbejde med indsamling af indtryk, arbejder Bjørn intuitivt og musisk med selve den måde et værk bliver til på. Pier Maria Andersen skriver i Kunstmagasinet Janus, nr. 4 dec. 2016, hvordan Bjørn fortæller om sin proces ved lærredet: ”Jeg er musisk med farverne, og jeg spiller violin, så jeg er også musiker. På en violin skal man kunne føle gennem fingerspidserne, hvor man sætter fingrene, og jeg maler på samme måde, på en musisk måde”.

Foto: Pier Maria Andersen

I malerierne er det farverne, lyset, rytmen og let abstrakte figurer, der henviser til menneskelig aktivitet, alt efter hvor inspirationen er hentet. Mange, og især de senere malerier, er lyriske koncentrater af buketter af indtryk, som er samlet forud på de mange gåture, som Bjørn går langs stranden i sin hjemby Vorupør, eller under de mange udlandsophold Bjørn har været på.

Skulpturerne har en anden, måske mere alvorlig, maskulin karakter. De er ofte mørkfarvede brunlige og kompakte, sat sammen af elementer fundet eller set i omgivelserne. Et visuelt, lidt lettere, tema er stigemotivet, som også går igen i nogle af malerierne. 

Sammenfattende kan man sige, at inspirationen er fragmenter af naturens mange former og farver, glemte eller kasserede materialer og stumper af menneskelig aktivitet, især i kystområderne, som Bjørn får givet nyt liv og betydning i kunstnerisk udformning.   

Bjørn Søndergaard debuterer på Provinsens censurerede Kunstudstilling i Thisted i begyndelsen af 70erne og har senere deltaget i adskillige censurerede udstillinger i Århus og København i årene 1970 – 80.
Ud over en lang række udstillinger på museer, gallerier, virksomheder, institituioner og kunstforeninger, samt adskillige udstillinger med gruppen Sæhrimmner, har Bjørn også arbejdet med udsmykninger, haft konsulentopgaver og fået priser og udmærkelser. Et nyere eksempel på en udsmykningsopgave er farvesætning på den nyligt ombyggede Vorupør Kirke. Her bidrog Bjørn også med malerier og skulpturer, som fuldender helhedsindtrykket i kirken.

Jens Lauritsen

Foto: Vigga Søndergaard