Så åbner vi endelig igen med udstilling af Jens Bredholt og Steen Dybdal

23. april – 24. maj 2021

Så åbner vi igen.
Vi er i bestyrelsen glade for, at vi endelig kan få lov til at præsentere kunst for alle vores medlemmer og andre kunstinteresserede. Det har været en hård tid for kunstmiljøet og især for de kunstnere, der har kunst som levebrød.
Heldigvis ser det ud til, at vi på mange måder går lysere tider i møde, og bestyrelsen ser frem til denne første udstilling i 2021 med Jens Bredholt og Steen Dybdal.

Et besøg på Det Ny Kastet kræver, at du fremviser et gyldigt coronapas samt dokumentation i form af pas, kørekort, sundhedskort eller andet offentligt udstedt identitetskort.

Du skal bære mundbind eller visir (dog ikke, når du sidder ned).

Kunstforeningen Det Ny Kastet følger til enhver tid sundhedsmyndighedernes anvisninger og Kulturministeriets retningslinjer. De endelige retningslinjer fra myndighederne forud for genåbningen den 21. april foreligger ikke endnu. Vi tager derfor forbehold for, at der kan komme ændringer.

Denne udstilling har også åbent torsdage. Så åbningstiden er:
Torsdage kl. 14-17
Fredage kl. 13-17
Lørdage kl. 11-13
Søndage kl. 13-16

desuden er der åbent mandag den 24. maj kl. 13-16.

…og så til det, det drejer sig om – de 2 udstillere:

Jens Bredholt

Vinterhav Klitmøller

Jens Bredholt beskriver selv sin udstilling: 

At se verden med et bestandigt nyt blik – er en udfordring og en gave for maleren.

Jeg stod netop og så på en udgået bananpalme i en urtepotte – alt kan forvandles og fortolkes til billeder. Verden er brugt men stadig fuld af muligheder.

Ridset verden kalder jeg min udstilling – med Ridset Verden et ordspil på ”ridset”.

Bogstaveligt talt er de fleste billeder ridset / slebet frem med en vinkelsliber på en træplade. I en blanding af sedimentære lag med ægtempera og slibning – dukker billedet frem.

Oprindelig opstod ideen til at ridse sig frem til billedet- på en udstilling i Berlin med de berømte japanske træsnit -af maleren/grafikeren Hokusai. Trykkenes renhed og stofvirkning.

Udstillingen rummer en mangfoldighed af indtryk på træ og lærred – fra rejsebilleder i den Syriske ørken til Nordnorges fjelde.Sæl og fiskeskeletter fæstnet  på birkefiner-og stormfulde havbilleder  fra Vesterhavet.

Heste, får og køer i forvildede landskaber – dyr i deres egen ret. 

Tango tegninger med tush på teaterkardus og tango / flamenco rids trykt på lærred.

Senest ekspressive portrætter af mennesker i mange afskygninger.

Naturligvis påvirkes billeder af stedets ånd – udstillingen er blevet til i vores lysfyldte danse og maleværksted ved havet i Klitmøller.

Steen Dybdal

Keramiker

Steen Dybdal har arbejdet med keramik hele livet. Han fik sine første indtryk af sten, kul og jord som barn i Thisted. På Sjælland mødte han stenknusermaskiner som den nye tids Jens Vejmand. Derfra var vejen ikke lang til en fascination af leret og dets muligheder. At skabe ting af simple ingredienser, forbindelse til jorden, til ild, vand og luft blev en nødvendighed. På Kunsthåndværkerskolens tredje år indfandt sig en respekt og en ydmyghed overfor materialet: leret og glasuren, processen. Han indså, at han var langt fra verdensmester endnu, men fik en erkendelse af, at arbejdet med leret måtte han forfølge resten af livet. Og det har han gjort.

Cobratidens vildskab var fantastisk for Steen at være en del af. Han arbejdede sammen med flere af tidens store navne, og har ligeledes haft et nært samarbejde med Erik Nyholm.

Steen er stærkt påvirket af sin samtids store tragedier, som fx krigen på Balkan. Under indtryk herfra lavede han en række værker som udtrykker krigens uhyrligheder, især de mange drengebørn der blev dræbt på et døgn. De er alle opstillet i et lille mausoleum, nær Steens hjem. Helt konkret er det et lille frysehus, som forbipasserende kan se ind i. 

9/11 er også blevet bearbejdet i en række værker som bl.a. henviser til ødelagt murmasse. Og sidst har Corona-situationen påvirket Steen – og os andre – stærkt. Den konstante uvished om mulig sygdom og død. test, vaccination, senfølger, restriktioner, massegrave og livets og samfundets skrøbelighed, har hos Steen affødt en række skulpturer, som også vises på udstillingen.

Leret, som er flere millioner år gammelt materiale, har jo engang været smeltet stenmasse. Nu vender han processen og brænder leret igen. Her dog i en kunstnerisk form skabt af mennesket. Det gjorde de tidlige mennesketyper også i primitive sammenhænge. Tidsperspektivet fylder meget i Steens tilgang. Derfor indgår der ligeledes referencer til fossiler i nogle af hans værker.

Tidsperspektivet samler mange af Steens værker under temaet, at ikke kun det enkelte menneskes liv er kort, men også at menneskets tid på jorden ikke fylder meget i den store historie.

Steen har i sin keramiske karriere mange projekter, udstillinger og undervisningsforløb på sit CV.