“DYRELIV”

18. maj – 10. juni 2018

“Dyreliv i Nationalparken”

Gruppen ”DYRELIV” er en udstillingsgruppe, der består af professionelt arbejdende kunstnere, der er medlemmer af så forskellige forbund som: Billedkunstnernes Forbund – Danske Kunsthåndværkere – Dansk Billedhuggersamfund – Kunstnersamfundet – Danske Billedkunstneres Fagforening – Danske Sølvsmede – Tegnerne – Kvindelige Kunstneres Samfund og Danske Grafikere.
Gruppens 15 medlemmer fortolker temaet “Dyr” bredt, hvilket vil sige, at de tilsammen udtrykker sig i mange forskellige materialer og teknikker.

Gruppen ”DYRELIV” er en udstillingsgruppe, der består af medlemmer, hvis tilbagevendende motiver er dyr i al deres mangfoldighed.
Gruppens 1 medlemmer fortolker temaet ”DYR” bredt, hvilket vil sige, at de tilsammen udtrykker sig i mange materialer og teknikker.
Via bredden og intensiteten i deres værker opstår der en udtryksmæssig gennemslagskraft, som giver seværdige udstillinger til stor oplevelse for den besøgende.
Netop i en verden hvor biodiversiteten mindskes dag for dag, er det vigtigt at skabe en poetisk bevidsthed om disse ”Parallelle Liv”

I den aktuelle udstilling ”Dyreliv i Nationalparken” deltager følgende 12 af gruppens medlemmer.

Formanden for nationalpark Thy Torben Juul-Olsen holder åbningstalen.

 

Anne Gyrite Schütt

Maler og tegner

Jeg forsøger at skabe plads til ro og fordybelse med min kunst. Der skal både være et umiddelbart udtryk, men også en oplevelse af en indre virkelighed i den enkelte skulptur.
Min arbejdsproces er som regel intuitiv, idet jeg nærmere ønsker at afdække skulpturens hemmelighed, end at opfinde noget nyt. Jeg lægger på og tager af, arbejder indædt til der opstår noget brugbart.
Det gør ikke noget at den færdige skulptur bærer præg af denne kamp, med alt hvad det medfører af spor efter redskaber, hænder og materialernes egen vilje.

 

 

Dorthe Kudsk Harbo

Skulptør og tegner

 

 1978 født i Thy, hvor jeg voksede op med stor kærlighed for naturen og en fascination af tegning og form. Naturen er min direkte kilde til energi, og det er også fra den, at jeg henter megen af min inspiration.

1999-2004 Uddannet på skulpturlinjen på Århus Kunstakademi

Siden 2004 bosat på Nord Djursland, hvor børn og selvforsyningstanker tager sin del af tiden.

Mine foretrukne udtryksformer er ståltråd, bronze og tegning.

Medlem af ”DANE”, www.naturkunstnere.dk. Ca. en gang om året mødes gruppen et sted i Danmark til en uges kunstnerisk udfoldelse, der resulterer i en udstilling og en bogudgivelse, som viser et udvalg af billederne og beskriver naturen i det område, vi har besøgt.

Medlem af ”Dyreliv”, www.dyreliv-kunst.dk. Udstillings-gruppe med 16 professionelt arbejdende kunstnere fra hele landet, der har dyr som tilbagevendende motiv.

Udvalgte udstillinger:

Gimsinghoveds censurerede efterårsudstilling og inviterede påskeudstilling, Det Gamle Rådhus i Thisted, Oksbøl Kunsthal, Skanderborg Kulturhus, Kulturspinderiet i Silkeborg, Kunstnernes Sommerudstilling 2011, Dronninglund kunstcenter, Æglageret i Holbæk, Hjerl Hede, Pakhuset i Nykøbing Sj., Johannes Larsen Museet, Pavillionen Grenå og Sostrup Slot.

Jeg udstiller fast på Galleri Salshus i Thy.

 

Elna Christiansen

Skulptør

Når jeg modellerer lægger jeg stor vægt på at arbejde efter direkte iagttagelse  af levende model.

For mig er brugen af alle sanser  uhyre vigtig , lugt – syn – hørelse – hvor det er muligt også at røre ved dyret.
Da jeg ikke kan bede dyret stå stille, har jeg flere arbejder i gang samtidig, og må skifte imellem dem, alt efter hvad dyret foretager sig.
Da jeg arbejder rummeligt er det af største vigtighed at jeg kan se dyret fra alle sider, dette opnås ved at jeg har en kavalet med hjul under , og dermed bliver i stand til  selv at bevæge mig rundt mens jeg modellerer.
Denne måde at arbejde på betyder at jeg er 110% koncentreret tilstede og i øjeblikke oplever, at jeg forglemmer mig selv, oplever at blive lukket indenfor af dyret, det er dyret og ikke mig der bestemmer , det er det, der gør at kat nr 100, er lige så spændende at modellere som kat nr 1, en tilstand hvor ord ikke slår til.
Jeg  opsøger dyrene hvor de er, dette har resulteret i 3 ophold af hver 3 ugers varighed i Tallinn Zoologiske Have.
I foråret 2010 opholdt jeg mig 5 dage i Aalborg Zoologiske Have for at modellere orangutanger, det eneste sted i Danmark de findes.
Juli måned 2012 opholdt jeg mig  5 dage i Givskud  Zoo for at modellere  Gorillaer, det eneste sted i Danmark de findes.
Når jeg har modelleret dyret tager jeg det med hjem på mit værksted, lader leret blive læderhårdt, hvorefter jeg laver silikoneform, og til sidst støber jeg skulpturen i bronze efter cire perdue metoden.
Bronze støbningen foregår på Vestsjællands Arbejdende Kunstværksteder. www.vak-kunstvaerksteder.dk
Alt i alt en lang og tidskrævende proces, til gengæld er resultatet uforgængeligt, tænk blot på de mange fund fra bronzealderen.

 

Gina Hedegaard Nielsen

Billedkunstner

 

Jeg har en forkærlighed for det grafiske og den lette streg. Formodentlig fordi jeg er uddannet væver og har arbejdet i mange år med tråden som mit materiale. I 1999 tog jeg en toårig uddannelse på Billedskolen Jagtvej, hvilket har fået mig til at arbejde med og på papiret meget mere end tidligere. På papir tegner jeg klassiske tegninger med blandt andet fugle som motiv. Jeg arbejder med grafik, foto og print og senest er papiret blevet brugt til at skabe større installationer, som gulvinstallationen ”Skrøbeligt liv”, der bestod af over 100 æggeskaller i overstørrelse lavet af håndlavet papir. Installationen blev vist på udstillingen ”Reservat” i foråret 2014 på Frederikshavn Kunstmuseum, hvor jeg viste værker, der afspejlede mine oplevelser under et månedlangt ophold på Hirsholmene i mågernes yngletid

 

Hanne Galschiøt

Billedkunstner

 

                                              

 Mennesker i bevægelse – dyr og fugle. Spor i sand, vand og landskab, skrift og ornamenter. I smukke, koloristiske farver, enkle og naturalistiske. Fyldt med glæde op optimisme – i en ny og forfriskende stil.

Billedkunstneren Hanne Galschiøt, spænder vidt i sine motiver. Snart er vi i  Cuba eller Paris, så blandt elefanterne, girafferne og  zebraerne på den afrikanske savanne og siden blandt beboerne (mågerne) på vor hjemlige Christiansø.
Men farve – og formglæde, æstetik og varme går igennem produktioMennesker i bevægelse – dyr og fugle. Spor i sand, vand og landskab, skrift og ornamenter. I smukke, koloristiske farver, enkle og naturalistiske. Fyldt med glæde op optimisme – i en ny og forfriskende stil.

Men farve – og formglæde, æstetik og varme går igennem produktionen som et adelsmærke.

Hun har siden sin afgang fra Danmarks Designskole, arbejdet med mønster design til især bolig tekstiler for danske og udenlandske firmaer. Ikke mindst japanerne har sat pris på hendes design, som har indbragt flere priser.

Teknikken er akryl på lærred samt de ”Syede Gouacher”, der er en mixed media teknik, hvor hun maler og syr på papiret.

Inspirationen og motiverne hentes fra den virkelige verden – fra rejser bl.a. – hvorfra Hanne Galschiøt fastholder detaljer. Det sker via skitser og fotografier, som danner grundlag for billedkompositionernes  nærmere fordybelse på atelieret.

Hanne Galschiøt er medlem af BKF, Billedkunstnernes Forbund og KKS, Kvindelige Kunstneres Forbund

 

Lene Stevns Jensen

Billedhugger

  Som medlem af BKF – Billedkunstnernes Forbund og DBS – Dansk Billedhuggersamfund samt KKS – Kvindelige Kunstneres Samfund, har jeg arbejdet som professionel kunstner med eget værksted og galleri, Galleri Unicorn, i mange år. Mit arbejde er inspireret af mødet med fremmede kulturer og deres forskellige syn på verden omkring os. Jeg har boet i Grønland, været gæst ved Kunstakademiet i Beijing, Kina og arbejdet i bl.a. Alaska og Canada. I foråret 2010 var jeg på studieophold ved Det Danske Institut i Damaskus, Syrien, og juli måned 2012 tilbragte jeg i en kunstnerhybel på Svalbard.

Men også de forskellige materialer jeg bruger og deres muligheder inspirerer mig. Jeg arbejder efterhånden mest i bronze, og jeg holder af runde, bløde former og arbejder meget med hvalrossen og kvinden som motiv. Ofte kombinerer jeg materialerne så en hvalros får tænder af hvalrostand og kvinder smykker af mammuttand. Jeg bruger ofte tand i dekorationen på mine bronzeskulpturer

 

Lise Ring

Billedhugger

Venter på foto!

 

 Lise Ring er naturalist og har i sit motivvalg en forkærlighed for kvinder og dyr. Gennem sin uddannelse på Kunstakademiet og i Italien tilegnede hun sig respekt for og beherskelse af de klassiske billedhuggerteknikker og materialer. Hun benyttede i 1970erne marmorfragmenter i form af kroppe til at udforske spændingen mellem konvekse og konkave former, men fornemmelsen af organisk liv blev samtidig fastholdt. I en lang række værker er formen holdt stramt inden for kuben, hvad enten det er fremstillinger af dyr eller menneskefigurer. Hvor kuben sprænges, og formerne løses mere op, som det ses f.eks. i 2 mennesker og den store Pige på bom, i Orangutanger og Skildpadde, bevares stadig en stramhed, idet selve klumpen er udgangspunktet for formen. Især i dyreskulpturerne fornemmes ofte en underfundig humor. R. ønsker selv, at hendes offentlige skulpturer appellerer til og bruges af de mennesker, som omgås dem dagligt. R. har udført et stort fagligt arbejde som formand for forskellige billedkunstneriske forbund.

Uddannelse Kunstakad. Kbh. (Mogens Bøggild) 1961-67; Amletto Rossis værksted, Rom 1977-83; Accad. Vanucci, Perugia, Italien 1981.

 

Lone Schiøtz Nielsen

Billedkunstner

 

Marianne Seidenfaden

Pile- og Bronzeskulptør

 

Steen Malberg

Maler/tegner

                     

Udgangspunktet i mit arbejde er at tegne og male i naturen og i zoologiske haver. I atelieret arbejder jeg videre ud fra de erfaringer, jeg har gjort, ved at arbejde direkte foran et motiv.

Jeg arbejder i akvarel, akryl og med collage

 

Tove Møller

Maler

 

Trine Fenger Guld

Skulptør og keramiker

                                      

 

 Jeg forsøger at skabe plads til ro og fordybelse med min kunst. Der skal både være et umiddelbart udtryk, men også en oplevelse af en indre virkelighed i den enkelte skulptur.

Min arbejdsproces er som regel intuitiv, idet jeg nærmere ønsker at afdække skulpturens hemmelighed, end at opfinde noget nyt. Jeg lægger på og tager af, arbejder indædt til der opstår noget brugbart.

Det gør ikke noget at den færdige skulptur bærer præg af denne kamp, med alt hvad det medfører af spor efter redskaber, hænder og materialernes egen vilje.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *