Efter surrealismen

28. feb. – 30. marts, 2014

EFTER SURREALISMEN

Tendenser i dansk billedkunst efter 1960

 

Julie Nord. Plakatbilledet

 I dag er det surreelle et gængs udtryk i billedkunsten. Kunstnerens inderste sjæls krinkelkroge har siden surrealismens opståen i mellemkrigstiden været en legal inspirationskilde. Som årtierne er gået, har det surrealistiske, der dukkede op som en radikalt nyskabende, filosofisk og æstetisk funderet isme, imidlertid ændret  karakter. Op gennem sidste halvdel af det 20. århundrede og indtil i dag er ’surrealisme’ blevet opfattet som en fællesbetegnelse for en mangfoldighed af udtryk, hvor det velkendte, udtrykt i et figurativt formsprog, tilsættes et twist af noget uvirkeligt, absurd og/eller grotesk. Det er karakteristisk for alle de værker, der indgår i udstillingen “Efter surrealismen”. Udstillingen er kurateret af kunsthistoriker, mag.art. Anne Lie Stokbro, som også åbnede udstillingen. Billeder fra ferniseringen

KUNSTNERE

Perioden 1960-1980 repræsenteres ved pop art-inspireret surrealisme af Jørgen Boberg (1940-2009), Mogens Egil (1940-2011), Thor Lindeneg (f. 1941) og Hans Henrik Lerfeldt (1946-1989), af Ole Vincent Larsen (1938-2003) og Anders Kirkegaard (f. 1946), der begge i perioden arbejdede i et cross over mellem figuration og formelt-konstruktiv abstraktion i selvbiografiske motivkredse, af Poul Anker Bech (1942-2009), som forenede det fotografisk afmalede med absurde elementer, og af Kurt Tegtmeier, f. 1950, som i sine støbejernsskulpturer redefinerer det surrealistiske objekt.

 

Thomas Kluge

 

Perioden 1980-2000 repræsenteres af maleren Martin Bigum (f. 1966), som hentede træk fra tegneserien og trivialkulturen ind i billedkunsten, og maleren Thomas Kluge (f. 1969), som i perioden skildrede ulogiske interiører og tableauer i knivskarp (sur)realisme.

 

Blandt surrealismens aktuelle arvtagere, der i tidens moderne medier fortolker udtrykket med både respekt og disrespekt, inviteres videokunstneren Rikke Benborg (f. 1973), der i sine værker undersøger kønsidentitet gennem temaer som mareridt, fortrængning og død, video-, installations- og billedkunstneren David Dellagi (f. 1970), som genoptager traditionelle, surrealistiske udtryksformer som collage og assemblage i erindrings- og associationsfyldte værker, maleren og fotografen Jan Esmann (f. 1960), som i sine bemalede fotos af forvredne kroppe sætter spørgsmålstegn ved dokumentation og kunstnerisk repræsentation, computerkunstneren Ole Tersløse (f. 1971), hvis fotografi-imiterende figur- og naturscenerier kredser om virkelighed/fremmedgørelse, tegneren Julie Nord (f. 1973), hvis værker diskuterer identitet og køn, maleren Kathrine Ærtebjerg (f. 1969), som i sine seneste værker bl.a. har beskæftiget sig med moderrollen, og tegneren og maleren Morten Schelde (f. 1972), som i sine aktuelle, formelt og indholdsmæssigt komplekse malerier kredser om civilisation overfor ”det vilde”.

Udstillingen, hvortil der er udgivet et katalog skrevet af kunsthistoriker Anne Lie Stokbro er støttet af
Ny Carlsbergfondet  og  Augustinus Fonden.

 

Koncert med solo-guitar

Fredag d. 21. marts kl. 19 er Det Ny Kastet vært for en koncert med guitaristen Mikkel Andersen.

Mikkel Andersen er uddannet guitarist ved musikkonservatorierne i Ålborg og Århus samt ved Royal College of Music

i London. Han har udgivet to solo CD’er med spansk og sydamerikansk musik og er særdeles berejst med koncerter i

både Danmark og udlandet. Han leder desuden guitarskolen ”Casa de la guitarra” i København.

Det Ny Kastet viser i perioden 28. februar til 30. marts udstillingen EFTER SURREALISMEN.

Udstillingen er oprindeligt kurateret af Anne Lie Stokbro og vist i Kunstbygningen i Vrå i foråret 2013.

Her oplevede Mikkel Andersen den og blev så inspireret, at han skabte et særligt koncertprogram med ny musik

komponeret specielt til udstillingen og dens ide, som en dialog mellem udstilling og musik. Mikkel Andersen bestilte

bl.a. nye musikværker hos komponister i Estland, Spanien, Cuba og Danmark, og koncerten havde premiere midt i

udstillingen i Vrå i april 2013.

Musikken spænder fra det folkloristiske til det absolut eksperimenterende, ligesom der indgår oplæsning af digte.

Koncerten vil vare ca. 1 time og programmet bliver valgt blandt følgende komponister/værker:

• Evelyn Ramon (1979, Cuba/Canada): Relinquere

• Mercedes Zavala (1963, Spanien): Dos haikus y un rock

• Andris Dzenitis (1978, Letland): Forged meetings

• Santa Buss (1981, Letland): Electrocardiograma

• Louis Aguirre (1968, Cuba/DK): A souls Journey

• Bendt Astrup (1932, DK): Toccata

• Niels Chr. Rasmussen (1950, DK): L’homme Armé

Se mere om Mikkel Andersen: www.mikkelandersen.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *