Corneille

23. april – 3. maj 2010

Sammen med åbningen af det restaurerede Gamle Rådhus, åbner vi vores første udstilling efter en lille pause.
Vi viser værker af Cobra-kunstneren Corneille.


Ferniseringen blev slået sammen med Realias markering af fuldført istandsættelse af Gotlieb Bindesbølls gamle rådhusbygning fra 1853.Udstillingen arrangeredes i samarbejde med
Galleri Moderne, Silkeborg
 

 

 

       
Læs om Corneille nederst på siden
 
   

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Corneille er belgisk kunstner af hollandsk afstamning. Hans oprindelige navn er Cornelis Guillaume van Beverlo. Han er født i Liege i 1922. I 1937 flytter han med sin familie til Haarlem i Holland. Allerede da er han optaget af at tegne og indsamle reproduktioner og postkort af klassiske kunstnere. Billedsamlingen består også af hverdagsbilleder som presse- og sportsbilleder. Han går på de lokale tegnekurser, der findes.

Som 17-årig flytter Corneille til Amsterdam, hvor han bliver optaget på kunstakademiets forskole. Efter en grundig uddannelse her og efterfølgende på kunstakademiet (1943-1946) kan han holde sin første separatudstilling i 1946 i Groningen.

Hans uddannelse til kunstner foregik det meste af tiden under 2. Verdenskrig. Undervisningen på akademiet var gammeldags, og i krigstid var kunstnerne isolerede uden mulighed for kontakt med kunstnere fra andre lande. Midlerne, der var afsat til kunstnerisk arbejde under krigen, blev fortrinsvis tildelt kunstnere, der sympatiserede med nazisterne.

Umiddelbart efter krigens afslutning brød den moderne kunst i Amsterdam nærmest eksplosionsagtigt igennem. Udstillinger med unge eksperimenterende kunstnere som Corneille, Karel Appel, Rooskens mfl. overraskede og forargede publikum med deres vilde billeder.

1948 stiftede Corneille sammen med Karel Appel og Constant gruppen REFLEX, der udgav et tidsskrift og arrangerede provokerende udstillinger. 1948 dannedes også den berømte COBRA-gruppe, der bestod af unge rebelske kunstnere fra København (CO), Bruxelles (BR) og Amsterdam (A). De ledende medlemmer af gruppen var Asger Jorn fra Danmark, Karel Appel og Constant fra Holland og Corneille fra Belgien. Deres mål var at skabe en fri fantasikunst, en kunst der kæmpede for følelsernes ret og for frigørelse af det enkelte menneske. Deres lærreder befolkede de med svævende figurer i rene lysende farver og ekspressive former.

Gennem sit lange kunstnerliv har Corneille ladet sig inspirere af store kunstnere som van Gogh, Picasso, Matisse, Kandinsky, Paul Klee og Miro. En lige så vigtig inspirationskilde har været hans utallige rejser til Sydamerika, Afrika, Antillerne, Cuba og det fjerne Østen. Han indsamlede her eksotisk og magisk folkekunst.

Hans fabulerende malestil har bevæget sig frit i spændingsfeltet mellem det abstrakte og det figurlige. Hans værkers motiver vrimler med sammenslyngede kvinder, fugle, blomster, træer etc.. Det er et poetisk billedsprog med rene og dæmpede farver i et flademaleri, som knytter forbindelsen til den folkekunst, som han selv er så betaget af.  Udover oliemaleriet har han dyrket en lang række grafiske teknikker, arbejdet med keramik og lavet relieffer og skulpturer i træ, glas og metal.

Følgende museer i Danmark viser værker af Corneille: Silkeborg Kunstmuseum, Randers Kunstmuseum, ”Kunsten” i Ålborg, Louisiana og Statens Museum for Kunst.