Håkan Nyström

20. april – 13. maj 2018

”City Of The Mysteries.”

Fernisering 20. april kl. 16 – Artist Talk med Håkan Nyström kl. 17.

 

 

Mysterierne findes både i mennesket og i omverdenen. Der er den normale by, som ikke er normal – som ser ud som den normale verden, men er et helt andet sted. Gennem det fysiske skabes noget metafysisk.
Nyströms maleri har sin forankring i en klassisk clair obscur tradition inspireret af mesterne fra manierismen og barokken. Han favoriserer tre grundfarver rød, gul og blå, som helt taktilt rækker ud af lærredet og kontrasterer den foretrukne mørke palet og illuminerer motivet.
De fiktive og gådefulde malerier rammer noget uforklarligt og overnaturligt. hvor vi inviteres ind i en åndelig og sjælelig verden, hvor tiden og logikken eksisterer på egne ubevidste præmisser.

 

Mine malerier indgår i en suite malerier med betegnelsen ”City Of The Mysteries.”
En fiktiv, mennesketom, metafysisk storby. Manifestationen af en indre sjælelig tilstand, hvor mennesket anes, som en usynlig tilstedeværelse.
Arbejdet med suiten er en slags kunstnerisk arkæologi; en søgen efter menneskets efterladte artefakter og skjulte spor. Beviset for menneskets gådefulde, ukendte og ubevidste eksistens.
Sporene efter mennesket udgøres også af byen i sig, med dens gader, huse, rum, kældre, garager, havne, parker, fabrikker, terra incognita, osv.
I suiten eksisterer ikke den almindelige tid: datid og fremtid. Alt eksisterer i ét NU.

Teknisk arbejder jeg i en klassisk clair obscur tradition, for at opnå den stærkeste billedmæssige som psykologiske kontrast mellem lys og mørke.
Denne teknik stammer væsentligst fra nogle af mine store forbilleder. Mestrene fra manierismen og barokken, som fx Tizian, Caravaggio og Rembrandt.

Min tidligste og vigtigste inspiration kommer fra den store svenske maler, modernist og surrealist Erik Olson fra Halmstadgruppen. Hans kunst viste mig, at kunsten er mere og dybere end bare det man kan se, men at den alligevel kan manifestere sig i et figurativt billedsprog.
Parallelt med ham regner jeg også Giorgio de Chiricos metafysiske kunst fra begyndelsen af 1900- talen, som en væsentlig del i min kunstneriske udvikling.

C.G. Jungs psykoanalyse er af den største og afgørende betydning for mig. En vejviser i den ubeskriveligt store sjælelige verden.

Min indgang til den  aktuelle  er, at realismen, det figurative, ikke er en men mange måder, til at undersøge den ydre og synlige formverden, for at, på den måde, trænge ind i tilværelsens indre, usynlige kerne. Men hvad er virkeligheden?
Den realistiske kunstneriske tilgang er et spejl af den udelbare, indre såvel som ydre, virkelighed. Men denne kan ikke kunstnerisk manifesteres kun på én måde, men på utallige. Derfor er realismen ikke en stil, men en beskrivelsesramme.
Udstillingen indebærer for mig den udfordring, samtidig at beskrive både den menneskelige eksistens splittelse og enhed.

 

 

 

Forkortet CV

Medlem af Kunstnersamfundet
M59 og Cirrus

Tildelt
Halmstadgruppens Legat
Akademiraadets Understøttelseslegat
Akademiraadets Udstillingsstøtte (div.)
Årets Skovhuskunstner
Ophold på Det Danske Institut i Rom

Solgt til/Repræsenteret på
Statens Kunstfond
Vestjyllands Kunstmuseum
Frederiksberg Rådhus
Malmö Landsting
Hallands Landsting
Det jødiske museum POLIN, Warszawa,
Galleri Brænderigården, Horsens
Bredgade Kunsthandel

Udstillingsliste (bl.a. )

I Danmark:

Gallerier (bl.a.):
Galleri Bredgade Kunsthandel, 2016 2015
Galleri Brænderigården, Horsens, 2012, 2009, 2005
Galleri Nakke Hage, København, 2011, 2010
Galleri Polka Dot, København, 2008, 2006
Galleri Clifford, Daugård, 2006
Galleri Max Seidenfaden, Frederiksberg, 2005,2004, 2002
Galleri Stalke, København, 2002
Galleri Gerly, København, 2000, 1998,1996, 1993, 1991, 1989, 1987, 1985
Galleri Birch, København, 1997

Andre udstillingssteder (bl.a.)
Art Herning ved Bredgade Kunsthandel, 2016
Brygger J.C. Jacobsens Portrætudstilling, Frederiksborg Slot, Hillerød, 2011, 2103
Nikolaj Kirke og Sønderjyllands Kunstmuseum, 1989/90
Skovhuset i Værløse: 2015 2009, 2007 2005, 2003, 2001,1999, 1989, 1982
Rønnebæksholm, Næstved, 2007
M59,Den Frie Udstillingsbygning, København, 2001,1999, 1998, 1997, 1996, 1995 1994

Marienlyst Slot, Helsingør, 2006, 1994
Vestjyllands Kunstmuseum, Tistrup, 2005, 2000
Rundetaarn, København, 2005
Frederiksborg Slot, Hillerød, 1992
Kastrupgårdsamlingen, København, 1992
Pro, Charlottenborg, København, 1990
Munkeruphus, Munkerup, 2013
Galleri Nørballe, Augustiana, 2014
Cirrus, 50. års jubilæumsudstilling, Farum Kulturhus

I Sverige
Brygger J.C. Jacobsens Portrætudstilling, Ljungbergmuseet, Ljungby, 2013
Galleri Gamla Staden, Landskrona, 2012
Halmstadgruppens Museum og Mjellby Konstmuseum, Halmstad, 2005, 2000, 1991, 1985, 1982
Galleri Gamla Väster, Malmö, 2004, 2001,
Malmö Konsthall, Malmö, 1984, 1982
Galleri Ippon, Malmö, 1980
Galleri Svea, Stockholm, 1980

I USA:
Foundation Gallery, Manhattan, New York, 2012

I Frankrig og Belgien:
Figuration Critique, Grand Palais, Paris, 1990, 1986,
Salon de la Jeune Peinture, Grand Palais, Paris, 1988, 1987, 1986
Salon de la Contemporaine, Vichy, 1986
Figuration Critique, Hessenhuise, Antwerpen, 1986

I Holland:
Galerie Lærken, Hazerswoude, 2003, 1996

I Polen:Gallery of the Polonia House, Krakow, 2012
Nordic House,Krakow, 2002

I Slovenien:
Turjak Castle Gallery, 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *